Brzina punjenja zavisi od tri komponente – stanice za punjenje, koja je izvor energije, kabla za punjenje i ugrađenog punjača.
Radi se o jednostavnosti, različite vrste konektora se mogu grubo podeliti prema regionu u kome se najviše koriste. Stanice za punjenje naizmenične struje obično nemaju integrisani kabl za punjenje, pa vozač nosi kabl koji odgovara njegovom automobilu. Jednosmerne stanice za brzo punjenje uvek imaju priključen kabl iz bezbednosnih razloga, količine struje, cene i težine kabla, pa je potrebno izabrati stanicu koja ima odgovarajući konektor.
AC konektori –
Prvi električni automobili, poput General Motorsa EV1, koristili su induktivnu vezu za punjenje pri čemu se struja prenosila elektromagnetskom indukcijom. Međutim, ovaj način punjenja nije preovladao jer u to vreme nije bio efikasan. Neefikasnost je stvorila zahtev za projektovanje provodljive veze sa imenom SAE J1772-2001.
J1772 – Tip 1
U Kaliforniji je kvadratni utikač po imenu J1772 predstavljen 2001. godine, ali je bio sposoban samo za 6,6 Kw, pa je tako 2008. Yazaki dizajnirao novi utikač snage 19,2 Kw, koji je od 2010. godine postao standard za sva američka vozila. Yazaki-ev novi dizajn je novi J1772, koji se često naziva J utikač ili Tip 1. U početku su električni automobili u Evropi takođe imali ovu vrstu konektora, pa su mnogi stariji ili hibridni automobili još uvek opremljeni Tipom 1, ali pošto je uobičajeno da svi vozači električnih automobila nose svoj kabl, nema problema sa punjenjem na bilo kojoj AC stanici. Međutim, sada se Tip 1 uglavnom koristi u Americi i Aziji. Glavni nedostatak ovog utikača je to što dozvoljava upotrebu samo jedne faze i ne podržava ugrađeni sistem automatskog zaključavanja.
Mannekes – Tip 2
Evropski automobili su koristili priključak Tipa 1 sve dok veliki evropski proizvođači automobila nisu počeli da traže novo rešenje koje bi moglo da iskoristi sve tri faze. Godine 2003. uspostavljene su nove specifikacije IEC 62196 na osnovu kojih je proizveden utikač Tipa 2 „Mannekes“ i brzo je postao novi evropski standard. Zahvaljujući činjenici da obe vrste utikača koriste isti signalni protokol J1772 za komunikaciju, proizvođači automobila mogu napraviti vozila na isti način i tek na samom kraju ugrađuju tip utikača koji odgovara tržištu gde će se automobil prodavati. Među ovim tipovima postoje i pasivni adapteri. Druga važna prednost utikača Tipa 2 je ta što podržava ugrađeni sistem automatskog zaključavanja.
Utikač Tipa 2 se zove Mannekes, jer je istoimena nemačka kompanija razvila dizajn za ovaj utikač. Izraz „Mannekes design“ često se spominjao u tekstovima, a počeo je da se koristi i u široj javnosti.
GB/T standard
U Kini, pod nadzorom Komisije za standardizaciju Guobiao, razvijen je GB/T utikač, koji je trenutno jedini koji se koristi. Činjenica da u celoj zemlji nema drugih vrsta konektora koji bi se takmičili olakšava razvoj infrastrukture za punjenje. Treba napomenuti da je Kina zemlja sa najgušćom mrežom stanica za punjenje i ima najveći udeo električnih automobila na svetu.
Na prvi pogled izgleda da je konektor isti Tip 2, ali su unutrašnji kablovi poređani obrnutim redosledom tako da nisu kompatibilni.
DC konektori –
DC punjenje omogućava punjenje automobila znatno brže od punjenja naizmeničnom strujom. Trenutno su najčešće stanice za punjenje 50 kWh, a pojavljuju se i punjači od 270 kWh i 350 Kwh, što se odražava u stalnoj potrebi za razvojem efikasnijih konektora.
CCS – Tip 1 i Tip 2 (Kombinovani sistem punjenja) –
CCS ili kombinovani sistem punjenja je prelepo elegantno rešenje za brzo jednosmerno punjenje. To su originalni utikači, bilo Tipa 1 ili Tipa 2 kojima su dodate još dve iglice na dnu. U slučaju jednosmernog punjenja, ova dva donja pina učestvuju u samom punjenju i sa gornjeg dela se koristi samo komunikacijski pin i prevodnik za uzemljenje koji obezbeđuje referentnu tačku za sisteme zaštite. Ovi konektori mogu izdržati snagu do 350 Kw. Trenutno je to najpopularniji tip DC konektora.
CHAdeMO –
CHAdeMO je originalni DC utikač koji je razvilo pet japanskih proizvođača automobila koji pokušavaju da promovišu ovaj utikač kao globalni standard od 2010. godine. Nije uspelo, ali čak i tako, broj punjača sa CHAdeMO konektorima je rastao, od 10.000 u 2015. do 25.600 u 2019. godini.
Evropski parlament je pokušao da sprovede direktivu da ovaj konektor postepeno nestane iz Evrope u korist CCS-a. Ova direktiva kaže da svaka stanica za brzo punjenje mora imati najmanje jedan CCS konektor. Međutim, sami proizvođači električnih automobila napuštaju CHAdeMO konektore. Trenutno se proizvode samo dva električna automobila sa ovim konektorom, a jedan od njih, Nissan, prelazi na CCS konektore, pa se čini da će ovaj standard biti uobičajen samo u Japanu i Kini.
U 2018. godini udruženje CHAdeMO predtavilo je drugu verzijusvog konektora koji vam omogućava da napunite do 400 Kw. Trenutno radi sa Kinom na razvoju ultra brzog konektora sposobnog za punjenje do 900 Kw.
GB/T –
Kao i kod AC punjenja, Kina ima svoje standarde za DC punjenje. GB/T trenutno radi sa CHAdeMO-om na razvoju treće generacije koji bi trebali prenositi 900 Kw.
Tesla –
Tesla je, naravno, tema za sebe i ima drugačije konektore od bilo koje druge marke, što korisnicima Tesle omogućava da pune na svojim punjačima koje ne mogu koristiti nijedno drugo vozilo.
U isto vreme, Tesla nudi i adaptere za druge vrste utikača, pa za njihova vozila nije problem koristiti stanice za punjenje sa utičnicom Tipa 1 ili CHAdeMO.
U ratu za pobednički istosmerni utikač u Evropi, Tesla se naginjao ka utikaču CCS Tip 2 u svom Modelu 3.
Izvor: EVEXPERT