Kada sam prvi put počeo da razmišljam o kupovini električnog automobila, prvo što mi je prošlo kroz glavu bilo je: „Koliko će me koštati održavanje?“. Svi pričaju o uštedi na gorivu, ekološkim prednostima i tihom radu, ali nisam želeo da upadnem u zamku nekih skrivenih troškova.
Zato sam seo, istražio i sad mogu da podelim ono što sam saznao – koliko zapravo košta održavanje električnog automobila u poređenju sa klasičnim.
Troškovi goriva vs. električne energije

Klasični automobili (benzin/dizel):
- Prosečna potrošnja: 6 litara na 100 km.
- Cena goriva (februar 2025.):
- Benzin: 189 din/l
- Dizel: 204 din/l
- Trošak na 100 km:
- Benzin: 1.134 din
- Dizel: 1.224 din
Električni automobili:
- Prosečna potrošnja: 15 kWh na 100 km.
- Cena električne energije:
- Noćna tarifa: 12 din/kWh
- Dnevna tarifa: 16 din/kWh
- Trošak na 100 km:
- Noćna tarifa: 180 din
- Dnevna tarifa: 240 din
Troškovi održavanja

Klasični automobili:
- Redovni servisi: 3.000 – 7.200 din (mali servis).
- Veliki servis: 20.000 – 50.000 din.
- Neplanirane popravke (kvačilo, menjač, auspuh, filteri) mogu dodatno povećati troškove.
Električni automobili:
- Redovni servisi: Nema zamene ulja, filtera, svećica.
- Kočnice: Traju duže zbog regenerativnog kočenja.
- Baterija: Traje 10+ godina, uz garanciju do 8 godina.
- Prosečan godišnji trošak: oko 70.800 din.
Ukupan godišnji trošak
@strujni.krug 🔋⚡️ Električna vozila su 50% jeftinija za vožnju od klasičnih automobila! 🚗💨 Prema istraživanju, troškovi vožnje EV-a su upola manji u usporedbi s benzinskim i dizelskim vozilima. Manje trošimo na gorivo, održavanje i poreze – više štedimo za budućnost! 🌱💰Vrijeme je za pametniji, čišći i isplativiji izbor! #elekromobilnost #EV #održivabudućnost #vozipametno #strujnikrug ♬ original sound – Strujni krug⚡
Klasični automobil (benzin):
- Gorivo: 170.100 din
- Održavanje: 30.000 din
- Ukupno godišnje: 200.100 din
Električni automobil:
- Struja: 27.000 din
- Održavanje: 70.800 din
- Ukupno godišnje: 97.800 din
Subvencije i dodatne uštede
- Državne subvencije za kupovinu električnog automobila: do 590.000 din.
- Manji porezi i registracija za električna vozila.
Koliko često moraš kod majstora?

Ako voziš auto sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, znaš koliko puta moraš menjati ulje, filtere, kaiševe i sve one delove koji se stalno troše. Održavanje nije samo skupo već je i naporno – koliko puta si morao da ostavljaš auto u servisu i snalaziš se za prevoz?
Električni automobili tu prave veliku razliku. Nema ulja, nema izduvnog sistema, nema menjača sa hiljadama sitnih delova koji mogu da otkažu. Prosto, manje stvari koje mogu da se pokvare znači manje poseta servisu. To ne znači da je sve besplatno, ali u proseku, mnogo ređe moraš kod majstora.
Šta sve ne moraš da menjaš kod električnog auta?
Kod klasičnih vozila troškovi se gomilaju na sitnicama koje ne primećuješ odmah:
- Menjanje ulja i filtera – svaka zamena košta, a mora se raditi redovno. Električni auto? Nema šta da menjaš.
- Kvačilo i menjač – ako voziš auto sa manuelnim menjačem, znaš koliko je skupa zamena kvačila. Kod automatskih menjača, zamena ulja u menjaču je takođe neizbežan trošak. Električni auto? Nema ni kvačilo ni klasičan menjač.
- Sistem za hlađenje motora – klasični automobili koriste rashladne tečnosti koje moraju da se menjaju i dopunjuju. Električni automobili nemaju iste zahteve.
- Izduvni sistem – auspuh, katalizatori, lambda sonde – sve to može da otkaže i da bude skupo za popravku. Električni auto? Nema izduvne gasove, nema problema.
Zvuči kao san, zar ne?
A šta ipak moraš da menjaš?

Naravno, i električni automobili imaju delove koji se troše i koje treba servisirati:
- Kočnice – zbog regenerativnog kočenja (kada auto usporava koristeći motor umesto klasičnih kočnica), kočioni diskovi i pločice se troše sporije. Ipak, povremena zamena je neizbežna.
- Gume – tu nema razlike. Troše se isto kao i na bilo kom drugom vozilu.
- Filter kabine – mali trošak, ali i on zahteva zamenu.
- Baterija – najskuplji deo električnog automobila. Iako moderne baterije traju 10+ godina, u nekom trenutku će doći do degradacije.
Troškovi punjenja vs. troškovi goriva
Ovo je ono što većinu ljudi najviše zanima.
Kod klasičnih automobila, svaki odlazak na pumpu boli. Cena goriva stalno skače, a koliko ćeš potrošiti zavisi od potrošnje vozila i koliko često voziš.
Kod električnih, punjenje kod kuće je mnogo jeftinije uz odabir odgovarajućeg punjača. Na javnim punjačima cene su više, ali i dalje niže od goriva. Ako imaš solarne panele, onda si tek na konju – možeš puniti auto gotovo besplatno.
U proseku, vožnja električnog auta košta 2-4 puta manje u poređenju sa benzinom ili dizelom.
A ukoliko planiraš dužu vožnju i želiš da se pripremiš na pravi način, možeš pogledati korisne savete na ovom blogu.
Koliko često moraš da menjaš bateriju?
Ovo je najskuplja stvar kod električnih automobila, ali dobra vest je da ne moraš brinuti o tome bar 10-15 godina. Moderne baterije su izuzetno dugotrajne, a čak i kad im kapacitet opadne, većina proizvođača nudi zamenu pod garancijom.
Pa, šta je isplativije?
Ako gledamo održavanje – električni automobil je definitivno jeftiniji. Manje kvarova, manje servisa, manje troškova.
Punjenje vs. gorivo? Električni auto odnosi pobedu.
Baterija? Da, njena zamena može biti skupa, ali ako kupiš auto sa dobrom garancijom, ne moraš o tome da razmišljaš godinama.
Da li je električni auto pravi izbor za tebe?
Sve zavisi od tvojih potreba. Ako pređeš mnogo kilometara godišnje, troškovi održavanja i punjenja će tebi doneti ozbiljnu uštedu.
Ako voziš malo i planiraš da zadržiš auto samo nekoliko godina, možda razlika neće biti toliko značajna.
Ali jedno je sigurno – budućnost ide u pravcu električnih vozila, i kako se tehnologija razvija, održavanje će biti još jednostavnije i jeftinije.
Zaključak
Ako si razmišljao o prelasku na električni auto i brinulo te koliko će te održavanje koštati – nema potrebe za panikom. U poređenju sa klasičnim vozilima, električni automobili su definitivno jeftiniji za održavanje, manje zahtevni, a na duže staze donose ozbiljne uštede, što su i glavne prednosti električnih vozila.
Samo ostaje pitanje – da li si spreman za promenu?